woensdag 29 april 2020

Anne Frank


De bronafbeelding bekijken

I live in a crazy time


"I live in a crazy time" schreef Anne in haar dagboek. Dit kan ik ook wel zeggen in deze moeilijke corona periode.

Ik denk dat iedereen wel Anne Frank kent, een uit Duitsland afkomstig Joods meisje dat bekend is geworden door het dagboek dat ze schreef tijdens de Tweede Wereldoorlog, toen ze ondergedoken was in 'het Achterhuis' te Amsterdam.

Naar Amsterdam
Het begon allemaal toen Hitler steeds meer aanhangers kreeg en Joden de schuld gaf van alle problemen in het land. Hij speelde in op de antisemitische sentimenten die heersten in Duitsland. Door die Jodenhaat besloten Annes ouders te verhuizen naar Amsterdam. De slechte economische situatie was ook een reden om Duitsland te verlaten. 

Anne en haar ouders werden snel geïntegreerd in Nederland en voelden zich snel thuis. Anne leerde snel de taal en ging ook naar school. Wanneer ze maar tien jaar oud was, begon de Tweede Wereldoorlog. Niet lang daarna werd Nederland bezet door nazi-Duitsland en werd het leven van Joden in Nederland moeilijker gemaakt...

Het Achterhuis
Zo gingen de nazi's telkens een stapje verder om het leven van Joden zuur te maken. Wanneer ze een oproep kregen om zich te melden voor werk in nazi-Duitsland, wantrouwden ze dat en schuilden samen in het achterhuis van Otto's (vader van Anne) bedrijf.
De bronafbeelding bekijken
Brieven aan Kitty
Terwijl Anne Frank en haar familie ondergedoken waren, schreef ze al haar verhalen in de vorm van brieven, die ze uit eenzaamheid aan haar denkbeeldige vriendin Kitty schrijft. Ze schreef gebeurtenissen in het achterhuis, maar ook wat ze toen voelde en dacht. Het is interessant om te lezen hoe een jong meisje zich bezighield terwijl ze opgesloten was en ook wat ze toen dacht. Ik denk dat veel jonge mensen in haar kunnen herkennen, omdat Anne hoe dan ook een gewone puber is geweest. 

Ik heb het boek 'het Achterhuis' nog niet gelezen. Misschien is het geen slecht idee om eraan te beginnen nu we in quarantaine zitten. Ik zal voor een stuk kunnen inleven in het verhaal en mij beter voorstellen hoe Anne met haar familie leefde. 

Brieven aan mijn lezers
Ook ik voel mij soms eenzaam en heb ik nood om eens naar buiten te gaan met vrienden. De eerste dagen waren niet zo moeilijk voor mij, maar hoe langer we in quarantaine zaten hoe eenzamer het werd. 

Jongeren voelen zich eenzamer door corona
Dit had ik niet verwacht, maar blijkbaar is de eenzaamheid bij jongeren groter dan bij ouderen in deze coronasituatie. Volgens onderzoekers maken jongeren een grote verandering in sociale activiteiten door de opgelegde coronamaatregelen. Ouderen zouden eerder al eenzaam hebben gevoeld, waardoor er voor hen niet veel verandert. Laten we hopen dat iedereen zich aan de maatregelen houdt zodat we snel weer normaal kunnen leven. 

Ik zal mijn post afsluiten met een bekende citaat van Anne Frank: "Ik denk niet aan alle ellende, maar aan alle moois dat er nog is"


Tot de volgende!
Elisa

Bibliografie:
Anne Frank stichting. (2020, 6 maart). Anne Frank stichting. Geraadpleegd op 28 april 2020, van https://www.annefrank.org/nl/anne-frank/
Anne Frank. (z.d.). In Wikipedia. Geraadpleegd op 28 april 2020, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Anne_Frank
NU.nl. (2020, 3 april). “Helft van de jongeren voelt zich eenzamer door coronacrisis”. NU. Geraadpleegd van https://www.nu.nl




2 opmerkingen:

  1. Leuk dat je de vergelijking maakt met Anne Frank! Dit past mooi in onze huidige situatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey ELisa!

    Mooi geschreven tekst uit toch wel een van 's wereldsbekendste stukje geschiedenis. Tof dat je daar iets rond geschreven hebt, zeker de link met de eenzaamheid van jongeren is een terechte vermelding.

    Groetjes
    Debbie

    BeantwoordenVerwijderen

Onzichtbare oorlog

"We zijn in oorlog" zei de Franse president Macron nadat het coronavirus zijn eerste slachtoffer had gemaakt in Frankrijk. St...